Nefungují vám e-maily? Takový problém na podpoře řešíme doslova každý den. Přicházíme proto s obsáhlým návodem, který vás naučí vyřešit ty nejčastější problémy. Řekneme si také, jak nám nejlépe chybu nahlásit, abychom vám mohli efektivně a rychle pomoci.
Kde je nejspíš problém?
V první řadě je nutné zjistit, co vlastně nefunguje.
Nefunguje přijímání/odesílání nebo nic?
Vyzkoušejte, jestli vaše e-mailové adresa může přijímat a odesílat e-maily. Vyzkoušejte jednu z komerčních adres z @seznam.cz / @gmail.com.
Určitě stejný postup vyzkoušejte i z webmailu, abyste vyřadili možnost, že je problém na straně e-mailového klienta. Pro VPS je webmail na idXxX.vas-server.cz/mail
Nemám ban?
Abychom znepříjemnili útočníkům život a zamezili oblíbené metodě Brute force, kdy útočník heslo hádá, máme nastavenou na serverech funkci Fail2ban. Proto při třech neúspěšných zadáních hesla, server odmítá komunikovat s jakýmkoli zařízení s danou veřejnou IP adresou. Toto omezení trvá 30 minut. Ban platí pro SSH, FTP a mailové klienty.
Jak takový ban zrušit píšeme v samostatné nápovědě, kde najdete i video a postup, jak si přidat danou IP adresu na whitelist. Rychlý test může být odpojit se na mobilním zařízením z Wifi na LTE a obráceně. Jestli vám LTE fungovat bude, tak je to jasný ban.
Mám správně nastavené DNS i e-mailového klienta?
Další z nejčastějších příčin je v nastavení DNS. Na změnu DNS často zapomíná, hlavně, když se migruje od jedné společnosti ke druhé.
Zkontrolujte ze Zákaznického centra nebo VPS Centra pod problémovou doménou sekci E-mail > Jak nastavit klienta.
Zde vidíte, že název serveru pro přijímání (POP3, IMAP) i odesílání (SMTP) je stejný, takže v tomto případě je správný MX záznam aja10.vas-server.cz.
Pokud ale u nás máte sdílený webhosting nebo e-mail hosting, tak máte univerzální MX záznam mail.vas-hosting.cz
DNS záznamy si můžete ověřit online do pár vteřin třeba na DNS Checker. Nezapomeňte, že jakákoliv změna v DNS trvá i několik hodin, než se propíše na internetu. Celosvětově to může být až 24 hodin.
Funguje mi internet? A co traceroute na mail server?
Je potřeba vyzkoušet i funkčnost internetového připojení. Občas může mít poskytovatel výpadky a bez internetu se k e-mailovému serveru nepřipojíte ani nepošlete a ani nepřijmete žádný e-mail.
Výjimečně může být i problém na síťové lince mezi vaším zařízením a mailserverem. To si následovně jednoduše vyzkoušíte z příkazové řádky:
Windows (CMD)
Napište ve Windows do vyhledávání „CMD“ a otevřete příkazový řádek, kam jednoduše vložíte příkaz:
“tracert nazev.mailserveru.cz”
Apple (terminál)
Chcete-li v Mac počítači provést trasování, musíte otevřít Terminál.
- Přejděte do nabídky „Aplikace„, poté do nabídky „Nástroje“ a dvakrát klikněte na položku „Terminál„.
- Po otevření zadejte příkaz „traceroute nazev.mailserveru.cz“ a nahraďte příklad názvem vaší domény nebo IP adresou.
Linux (terminál)
Tady stačí otevřít vašim oblíbeným způsobem terminál a zadat příkaz:
“traceroute nazev.mailserveru.cz”
Rychlé akce, které mohou pomoci
Je to rychlé a účinné. Tato akce je pro zákazníky s našimi virtuálními servery a někdy restart vyřeší většinu problémů během chvilky. Může se stát, že spadne antispamová kontrola, DNS nebo antivir a jednoduchým restartem tyto služby zase spustíte.
Restart samotného mailserveru
Jedná se o efektivní restart všech e-mailových služeb, které od nás máte na serveru připravené. Tento restart neovlivní chod webových stránek ani databází a schránky ani jejich obsah nevymaže.
Přihlaste se do svého VPS Centra a běžte do sekce Správa serveru > Akce.
Restart celého serveru
Na stejné stránce můžete restartovat také celý server tlačítkem “Reboot serveru”. Tak restartujete celý server a veškeré služby nabootují znovu. Během tohoto restartu nebude fungovat VPS Centrum ani všechny ostatní domény, které jsou na serveru.
Do 1 minuty by měl být server restartovaný.
Máte ještě 2 možnosti, jak provést restart serveru.
1.) Ze Zákaznického Centra
Stačí se přihlásit na centrum.vas-hosting.cz k zákaznickému účtu a v sekci Servery vybrat daný server a restartovat jej. Nezapomeňte jej předem zakliknout. 🙂
2.) Vzdálený restart serveru
V instalačním protokolu při aktivaci serveru jste dostali heslo pro možnost vzdáleného přihlášení serveru, které je na adrese https://reboot.vas-hosting.cz .
Stačí zadat identifikaci serveru a unikátní heslo z instalačního protokolu a do pár minut se server restartuje.
Kontrola serveru pro pokročilejší
V této sekci se podíváme na metody, které můžete jako pokročilý uživatel ověřit ještě předtím, než nám napíšete.
Je místo na disku?
Podívejte se, jestli má server dostatek místa. Nejlepší je podívat se přes sysinfo nebo příkazový řádek. Ve VPS Centru běžte do sekce Nástroje > Stav serveru.
Tomuto tématu věnujeme celou nápovědu, jak na velikost VPS disků, kde máte konkrétní ukázky příkazů pro SSH.
Běží databáze?
Stačí se připojit na SSH a provést jediný příkaz:
“service mysql status”
Pokud databáze neběží, můžete jí zkusit restartovat z VPS Centra v sekci Akce nebo příkazem na SSH:
“service mysql restart”.
Co e-mailová fronta?
Jedna z příčin může být i velká e-mailová fronta, která neumožňuje odesílat e-maily. Celý návod, jak řešit spam pomocí příkazové řádky najdete na blogu.
Nám pro SSH postačí pouze jediný příkaz:
“mailq”
Ten ukáže e-maily, které čekají ve frontě.
Jak vyprázdnit e-mailovou frontu
Nejjednodušším řešením je přihlášení do VPS Centra > Správa serveru > E-mail.
Stačí zadat schránku, která má e-mailovou frontu a během chvilky celou e-mailovou frontu promaže. Stejný způsobem to funguje i v Zákaznickém centru v sekci E-maily u konkrétní domény, které u nás mají webhosting nebo e-mail hosting.
Další možností je pomocí SSH příkazu:
# cd /var/spool/mqueue/
# ls
# rm *
Tímto způsobem vymažete celou e-mailovou frontu od každé schránky/domény.
Server neodesílá žádnou poštu
V tomto případě většinou dostanete tzv. nedoručenku nebo-li Undelivered Mail Returned to Sender. To je ten nejlepší případ, protože okamžitě víte, že se zpráva neposlala a ještě se z ní dozvíte proč. Pokud píše, že jste na Blacklistu, tak koukněte na celý článek, co v takovém případě dělat.
Pokud protistrana váš e-mail nedostala, tak jedna z nejčastějších příčin je vyhodnocení vaší zprávy jako SPAM. V takovém případě žádnou informaci nedostanete. Tu najdete pouze v logu /var/log/mail.log a tam je pouze obecná informace. Jedině server, který zprávu odmítl má konkrétní informace, proč jí tak vyhodnotil.
Co v takovém případě dělat?
- Podívat na log ve VPS Centru: Přehledy > Logy > mail.log nebo na SSH /var/log/mail.log, kde máte delší historii. Zkuste se podívat hlavně v časy, kdy jste zprávu odesílali a využijte vyhledávací okno pro název schránky. Najděte konkrétní e-mail a přečtěte si, proč nebyl doručen a chybovou hlášku můžete napsat do vyhledávače Google a 100% tam najdete někoho, kdo už stejný problém řešil.
- Přečíst si náš článek o zlepšení doručitelnosti e-mailů – Nastavíte to nejdůležitější SPF, DKIM a DMARC, aby vaše zprávy byly důvěryhodnější a nebyly chybně nastavenými DNS záznamy vyhodnocovány jako spam.
- Nechat si vyhodnotit spamové skóre – Je to pomůcka. Bohužel ani skórę 10/10 nezaručí, že vaše e-maily nebudou padat do spamu. To by se všechny mailové servery na světě museli řídit podle pravidel tohoto nástroje. Navíc by to útočníci rychle zneužili a spamu by tady bylo o dost víc. Pravidla se stále vyvíjejí a v poslední době je vidět zásah umělé inteligence, která zatím také není dokonalá.
Server nepřijímá žádnou poštu
Dalším případem je, že server žádnou poštu nepřijímá. Je to většinou z důvodů, že spamový filtr zprávu vyhodnotí jako spam a rovnou ji zahodí. S notifikací na e-mail to není tak jasné. Některé servery ji odešlou a některé zase nikoliv. Záleží na jejich konkrétním nastavení.
Co v takovém případě dělat?
- Zkontrolujte, jestli máte MX záznamy nastavené správně a jestli jsou v pořádku propsané do internetu na DNS checker.
- Podívejte se na log ve VPS Centru: Přehledy > Logy > mail.log nebo na SSH /var/log/mail.log, kde máte delší historii. Zkuste se podívat hlavně v časy, kdy jste zprávu odesílali a využijte vyhledávací okno pro název schránky a najděte konkrétní čas, kdy jste zprávu poslali.
Jak nejlépe nahlásit chybu na support?
Pokud návod nepomohl a stále si nevíte rady, tak nám musíte napsat důležité informace, které nám pomohou problém identifikovat:
- Nejde odesílání nebo přijímání pošty?
- Zkusili jste webovou verzi mailu? – pokud i ten funguje, problém bude nejspíš ve vašem nastavení nebo v internetu u vás doma.
- Z jaké e-mailové schránky odešla a kam (případně identifikátor VPS)
- Napsat nám nejlépe přesný čas na minuty. Např. 25.10 v 13:51.
- Doplňující informace, co už jste zkoušel, ať to můžeme vyloučit. Případně jestli se prováděli nějaké změny (migrace, změna DNS atd.)
- Zašlete nám svou IP adresu, kterou najdete na: mojeip.cz
- Zkuste nám zaslat testovací e-mail.
- Zkuste odeslat testovací e-mail na službu mail-tester.com a pošlete nám odkaz na výsledek.
- Zašlete nám screenshoty nastavení vašeho e-mailového klienta.
Kdybyste si s čímkoliv nevěděli rady nebo jste nenašli odpověď, tak se raději ozvěte. Společně tomu zkusíme přijít na kloub.